Guide: Udlejning af erhvervslokaler i Sverige

Har du lokaler i Sverige, som du ønsker at udleje? Så er denne guide til dig.
Først publiceret: 27. december 2022 | Opdateret dato: 5. februar 2024 | Skrevet af: Sara Petersen

Har du erhvervslokaler i Sverige, som du ønsker at udleje? Så er denne guide til dig.

Når du som ejendomsselskab, privat udlejer eller virksomhed vil udleje lokaler i Sverige, er det vigtigt, at du gør det på en struktureret måde og tager højde for en række faktorer. På den måde undgår du at havne i en situation, hvor du ikke får den husleje, du havde forventet. Vi har udviklet denne guide til, hvordan du hurtigt og effektivt kan gennemføre udlejning af lokaler i Sverige, herunder udlejning af kontorlokaler , udlejning af lager , udlejning af kliniklokaler , udlejning af butikslokaler , udlejning af industrilokaler , udlejning af restaurantlokaler  och udlejning af showroom .

1. Du skal reagere hurtigt, når du modtager en opsigelse af dine lokaler

Når din eksisterende lejer opsiger deres lejemål, har du som udlejer normalt mindst 3 måneder til at finde en ny lejer og aftale. Dette kan dog variere, så det er vigtigt, at du tjekker dit lejemål, så du er sikker på, hvor lang tid du har, før lejeindtægten går tabt.

Når du modtager en opsigelse, skal du derfor reagere hurtigt ved at starte en lejeproces. Udlejning af lokaler er ikke nødvendigvis hurtig. Det betyder dog ikke, at du skal udleje dine lokaler til den første mulige lejer, men at du skal sætte dig ind i markedet, så du ved, hvilken type lejer du skal kigge efter, og hvilken pris du kan forvente at få for dine lokaler. .

Mange kommercielle udlejere venter alt for længe med at starte udlejningsprocessen. Det ender med at koste udlejerne mange penge, fordi man får tomme lokaler, som man så ikke får den månedlige husleje for.

2. Lav en gennemgang af dine lokaler, der skal lejes ud

Det er vigtigt, at du starter med at sætte dig ind i, hvilken type lokaler, du har. Hvor store er lokalerne og hvor mange værelser er der?

Det er også vigtigt, at du tænker over, hvilke ydelser og faciliteter du kan tilbyde. Er der mødelokaler, mødelokaler, spisestue, parkering eller andre ting, som kunne have interesse for lejerne? Hvis du kan tilbyde noget, som virksomheder ikke kan finde andre steder, er det en fordel.

Det er også vigtigt, at du går dine lokaler igennem og sørger for, at de ser pæne og indbydende ud. Husk, at lejere vil nyde at leje en plads, der er velholdt og indbydende.

Når du har ovenstående i tankerne, kan du begynde at tænke over, hvordan du vil prissætte dine lokaler. Her er det vigtigt, at du tager højde for en række faktorer som størrelse, beliggenhed, services og faciliteter. Du skal også være opmærksom på, hvad der er standard på markedet, så du ikke prissætter dig selv for meget over eller under markedet. På Verksamhetslokaler.se kan du altid se, hvad lignende lokaler koster.

3. Lav en profil på din kommende lejer

Når du har analyseret dine lokaler og dens fordele, kan du begynde at tænke over, hvilken type virksomhed der vil have gavn af at leje dine lokaler. Hvilke brancher passer bedst til din placering? Hvilke virksomhedsstørrelser vil drage fordel af dine faciliteter? Og hvilke tjenester vil de sætte pris på?

Som udlejer tjener du dine penge gennem langtidsleje. Det er meget dyrt at have lejere i en kort periode. Jo bedre du er til at skabe en profil for din ideelle lejer, jo større chance har du for at finde den rigtige lejer, som bliver i mange år.

Forudsætningen for at tjene mange penge som udlejer er at have en lejer i mange år. Det betyder, at man både skal finde de rigtige lejere (som passer godt til lokalerne), men også at man som lejer skal finde en succesrig virksomhed, der forhåbentlig kan betale husleje i mange år.

4. Beskriv dine lokaler i et prospekt

Nu er du klar til at lave et prospekt. Formålet med prospektet er at skabe et overblik over lokalerne i forhold til, hvilke lejere du ønsker at bringe ind i lejemålet.

Prospektet skal bl.a. indeholde oplysninger om område, beliggenhed, type, pris, årlige omkostninger, øvrige forhold.

Prospektet skal desuden indeholde en fuldstændig beskrivelse af lejeaftalen og billeder.

5. Tænk over, om du vil bruge en erhvervsmægler i Sverige

De fleste ejendomsselskaber og private udlejere står selv for udlejningen af ​​deres lokaler, fordi det er relativt enkelt. Men det er muligt at hyre en erhvervsmægler, som har specialiseret sig i udlejning af lokaler.

En erhvervsmægler i Sverige kan hjælpe dig med:

- De laver et salgsargument og vurdering
- De finder potentielle lejere
- De laver en lejekontrakt
- De står for al kontakt med lejer og for rådgivning om den optimale lejer
- De sørger for, at lokalerne bliver lejet ud

Det kan være en fordel at hyre en erhvervsmægler i Sverige, da de kan have et større netværk og dermed kunne finde flere potentielle lejere. De står også for al kontakt med lejerne og sørger for, at lokalerne udlejes. En erhvervsmægler opkræver normalt et salær på 10-15 % af det første års husleje eller et fast beløb for at formidle ejendommen.

6. Markedsfør dine lokaler

Nu er du klar til at begynde at markedsføre dine lokaler. Her er en fordelagtig tilgang til processen:

Annoncer dine lokaler på Verksamhetslokaler.se

Det er meget vigtigt, at du laver en god annonce, der beskriver dine lokaler og dine kontaktoplysninger klart og tydeligt. Husk at tage nogle gode billeder af lokalerne, så lejerne kan se, hvad de lejer.

Du kan poste din annonce direkte på Verksamhetslokaler.se, som er en af ​​Sveriges største portaler og søgemaskiner for ledige lokaler. Verksamhetslokaler.se bruges af mange virksomheder på udkig efter nye lokaler. Ved at annoncere dine lokaler på Verksamhetslokaler.se eksponerer du med andre ord lokalerne for en stor del af de virksomheder, der søger lokaler på et givent tidspunkt.

Tag direkte kontakt til de virksomheder, der leder efter lokaler

Du kan også tage direkte kontakt til de virksomheder, der leder efter nye lokaler. Mange af disse virksomheder beskriver deres ønsker på Verksamhetslokaler.se. Du kan søge direkte i databasen med erhvervslejere og tage direkte kontakt til de virksomheder, der søger lokaler, der ligner dine lokaler og invitere dem til en fremvisning.

Brug dit netværk til at finde en lejer

Mange virksomheder finder deres nye lokaler gennem netværk og personlige kontakter. Så hvis du kender nogen, der søger nye lokaler, så tag kontakt til dem og fortæl om dine lokaler. Du kan muligvis lave en aftale.

Brug sociale medier

Sociale medier er en oplagt mulighed for at nå mange potentielle lejere på samme tid. Lav en annonce på Facebook eller andre sociale medier, så flere kan se dine lokaler.

7. Vis dine lokaler i Sverige frem

Nu begynder det at strømme ind med interesserede lejere. Når du pitcher spillestederne, skal du sørge for at have en mental liste over spørgsmål, så du kan afgøre, om de er det rigtige match til dit spillested. Husk at give lejerne tid til at se sig omkring og stille spørgsmål. Husk også at være åben i forhold til prisforhandlinger og i forhold til de potentielle lejeres ønsker.

8. Tjek lejeren

Når du har fundet en lejer, som du tror, ​​du vil leje dine lokaler til, er det vigtigt, at du tjekker lejeren. Det vigtigste er, at du undersøger lejers økonomiske situation. Du kan nemt tjekke lejers økonomi via offentlige databaser. Det er også vigtigt, at du bruger din mavefornemmelse. Det kan være meget dyrt at leje lokaler til den forkerte lejer.

9. Underskriv lejeaftalen

Når du har screenet lejeren og er sikker på at alt er i orden, er det tid til at underskrive lejekontrakten. Husk at få tjekket lejekontrakten af ​​en advokat, så du er sikker på, at den er i orden. Lejeaftalen skal indeholde oplysninger om husleje, depositum, bindingstid, anvendelsesområder, forventede omkostninger, vedligeholdelse og fremleje.

10. Hold øje med dine lokaler

Selvom du har tegnet lejekontrakt med en lejer, betyder det ikke, at du ikke længere skal holde øje med dine lokaler. Du skal stadig holde øje med, hvordan den bliver passet, om der er skader, og om lejeren behandler din ejendom ordentligt og retfærdigt.