10 trin til at indrette dit kontorfællesskab - Skab et effektivt og indbydende miljø

At sikre et godt miljø i et kontorfællesskab handler om mere end bare at arrangere møbler. Indretningen spiller en central rolle - ikke mindst når du forventer kundebesøg, og ønsker at præsentere din virksomhed fra sin bedste side. Her er de vigtigste områder, du bør overveje når du indretter dit kontorfællesskab.
Først publiceret: 3. september 2023 | Opdateret dato: 5. februar 2024 | Skrevet af: Ludvig Kofoed
10 trin til at indrette dit kontorfællesskab - Skab et effektivt og indbydende miljø

At sikre et godt miljø i et kontorfællesskab handler om mere end bare at arrangere møbler. Indretningen spiller en central rolle - ikke mindst når du forventer kundebesøg, og ønsker at præsentere din virksomhed fra sin bedste side.

Hvis du ikke allerede har fundet dit kontorfællesskab, kan du læse vores guide til søgning efter kontorfællesskab her og finde kontorfællesskab direkte på Lokaleportalen.dk; se fx kontorfællesskab i hele Danmark, kontorfællesskab i København eller kontorfællesskab i Aarhus.

Her er de vigtigste områder, du bør overveje når du indretter dit kontorfællesskab:

1. Hvem bruger kontorfællesskabet?

Start med at forstå, hvordan virksomhederne i kontorfællesskabet arbejder, og hvad de har brug for. Er der mange kundebesøg, spiser man frokost i fællesskab, har virksomhederne flere medarbejdere? Hvilke ønsker har de forskellige beboere af kontorfællesskabet. Dette vil guide de indledende beslutninger om rumfordeling og design.

2. Reception og ventefaciliteter

Dine kunder vil få deres første indtryk her. Vises din virksomheds navn i opgangen med logo? Hvem åbner døren når kunderne banker på? Et indbydende indgangsområde, evt med en reception og en komfortabel ventelounge med planter og god belysning, giver dine kunder et godt indtryk.

3. Mødelokaler

Hvis der er dedikerede mødelokaler skal de helst være rummelige, veloplyste og udstyret med den nødvendige teknologi for præsentationer. Et professionelt møderum kan hjælpe til et effektivt og positivt møde med dine kunder eller medarbejdere.

4. Belysning og akustik i kontorfællesskabet

Investér i god belysning, både naturligt og kunstigt. Overvej lydisolering, især i mødeområder, så kundemøder kan afholdes uden forstyrrelser.

5. Ergonomi og arbejdsmiljø

Når du skal være på et kontor i mange timer, er komforten vigtig. Køb ergonomiske møbler som hævesænkeborde, og ergonomiske musemåtter og computerskærme, til dig selv og dine medarbejdere – det er en investering der tjener sig hjem mange gange.

6. Coworking-områder og stilleområder

Hvis der er ekstra plads i kontorfællesskabet, så overvej et fællesrum der kan bruges til samarbejde eller som stillezone når der er brug for ekstra koncentration. Dette giver plads til kreative processer, uden at forstyrre de daglige rutiner eller kundemøder.

7. Branding gennem farver og materialer

Dine farvevalg bør afspejle dit brand. Materialer af høj kvalitet giver ikke kun et godt indtryk, men sikrer også holdbarhed og mindre vedligeholdelse.

8. Naturens indflydelse

Planter kan ikke kun forbedre trivsel, men også imponere kunder. Overvej natur-detaljer i kontorfællesskabet, som fx træ- og vand-elementer, for at give en afslappende atmosfære.

9. Teknologi i kontorfællesskabet

Kontorfællesskabet skal være teknologisk klar til alle dine forretningsbehov, fra videoopkald til præsentationer for kunder. Du skal ikke tabe en opgave på gulvet eller bruge en masse tid på at samle op, fordi teknologien driller.

10. Løbende evaluering af indretningen

Dit kontorfællesskab bør ikke være statisk. Forandring fryder. Tal løbende sammen i kontorfællesskabet om hvordan I kan forbedre jeres indretning, justér og forny regelmæssigt for at sikre, at jeres arbejdsmiljø forbliver optimalt både for beboerne og jeres kunder.

Ofte stillede spørgsmål