10 simple trin til succesfuld udlejning af butik
Hvis du som ejendomsselskab, privat udlejer eller virksomhed skal udleje dine ledige butikslokaler eller butikslejemål, er det vigtigt, at du gør det struktureret og tager højde for en række forhold. På den måde undgår du at stå i en situation, hvor du ikke kan få udlejet dine butikslokaler, butikslejemål eller ledige butikker, så du ikke taber en masse penge på huslejen.
Hvis du i stedet vil søge en butik, så tjek guiden Sådan lejer du en butik.
1: Start udlejningsprocessen hurtigt
Så snart din eksisterende lejer opsiger sit butikslejemål, har du som udlejer oftest minimum 3 måneder til at finde en ny lejer. Dette kan dog variere fra kontrakt til kontrakt. Derfor er det vigtigt, at du som det første tjekker din lejekontrakt, så du er sikker på, hvor lang tid du har, inden du ikke længere modtager husleje.
Udlejning af butikslokaler går nemlig ikke nødvendigvis hurtigt. Når du får en opsigelse, skal du derfor reagere ved at sætte din butik til leje hurtigt. Det er dog også vigtigt at du ikke lader dig stresse og lejer dine butikslokaler ud til den første mulige lejer. Du skal sætte dig godt ind i markedet, så du ved, hvilken type lejer du skal søge, og hvilken pris du kan forvente at få for dine butikslokaler.
Mange erhvervsudlejere og udlejere af butikslokaler venter alt for lang tid med at gå i gang med udlejningsprocessen. Det ender med at koste udlejerne mange penge, fordi man ender med at have ledige butikker, som man ikke får den månedlige leje for. Butikker udlejes hver dag, så med den rette tilgang bliver det nemt og hurtigt at udleje dit butikslokale.
2: Beskriv dit butikslejemål
Start med at skrive en klar beskrivelse af den butik, du gerne vil udleje. Hvad er størrelsen på butikslokalerne, hvad skal prisen være, hvad er standen hvor meget skal du have i depositum m.m. Skriv beskrivelsen positivt. Hvis du fx har en lille butik, så fremstil det positivt. Mange mindre forretninger søger netop små lokaler, som de ved de kan fylde helt op med deres varer og inventar.
Det er også vigtigt at du beskriver hvilke anvendelser din butik til leje må have. Må den fx også bruges til madvarer – fx pizzeria, fiskehandel, slagter m.m.
Overvejer også, hvilke services og faciliteter du kan tilbyde. Er der mødefaciliteter, mødelokaler, kantine, parkering eller andet, som kan være interessant for lejerne? Hvis du kan tilbyde noget, som virksomhederne ikke kan finde andre steder, er det en fordel.
Det er ligeledes vigtigt, at du gennemgår butikslejemålet og sørger for, at det fremstår lækkert og indbydende. Husk, at lejerne helst leje et butikslokale, der er velholdt og indbydende.
Du skal også være opmærksom på, hvad der er standard i markedet, så du ikke prissætter dig selv ud af markedet. På Lokaleportalen.dk kan du altid se, hvad lignende butikslokaler til leje koster. Se fx Butik til leje i hele Danmark, Butik til leje i København, Butik til leje Aarhus m.m.
3: Identificér din målgruppe af lejere
Når du har analyseret og beskrevet dit butikslejemål og dets fordele, kan du begynde at tænke over, hvilken type virksomheder der vil have glæde af at leje dine butikslokaler. Hvilke brancher passer bedst til din beliggenhed? Hvilke størrelser af virksomheder vil have glæde af dine faciliteter? Og hvilke services vil de sætte pris på?
Som udlejer tjener du dine penge igennem langvarige udlejninger. Det er meget dyrt at have lejere i kortere tid. Desto bedre du er til at lave en profil af din ideelle lejer, desto større chance er der for, at du finder den rigtige lejer, der bliver og betaler fast husleje i mange år.
Forudsætningen for at tjene mange penge som udlejer er nemlig, at man har en lejer igennem mange år. Det betyder, at man både skal finde den helt rigtige lejer, som er en virksomhed der både passer til lokalerne og som er succesfuld. Den ideelle lejer skal give dig en fast husleje, der bare drypper ind uden problemer i minimum 5 år – men dog gerne meget længere.
4: Lav en salgsopstilling for dit butikslejemål
Nu er du klar til at lave en salgsopstilling. Formålet med salgsopstillingen er at skabe et overblik over lejemålet vinklet i forhold til, hvilke lejere du ønsker at få ind i lejemålet.
Salgsopstillingen skal bl.a. indeholde data om areal, beliggenhed, type, pris, årlige omkostninger og øvrige forhold.
Optimalt indeholder salgsopstillingen også en fyldig beskrivelse af lejemålet samt fotos.
5: Overvej at bruge en erhvervsmægler
De fleste ejendomsselskaber og private udlejere står selv for udlejningen af deres butikslejemål, da udlejningsprocessen i virkeligheden er en meget let og ligetil opgave. Men der er mulighed for at bruge en erhvervsmægler, der er specialiseret i at udleje butikslokaler.
Erhvervsmægleren kan hjælpe dig med:
- De laver en salgsopstilling og vurdering
- De finder potentielle lejere
- De laver en lejeaftale
- De står for al kontakt med lejer og med rådgivning om den optimale lejer
- De sørger for, at butikslejemålet bliver lejet ud
Det kan være en fordel at anvende en erhvervsmægler, da de kan have et større netværk og dermed kan finde flere potentielle lejere. De står også for al kontakt med lejerne og sørger for at fremvise butikslejemålet. En erhvervsmægler koster typisk et gebyr på 10-120 procent af det første års leje.
6: Markedsfør dine ledige butikslokaler
Nu er du klar til at starte markedsføringen af dine butikslokaler. Her er den oplagte proces:
Annoncér dine ledige butikslokaler til leje på Lokaleportalen.dk
Det er meget vigtigt, at du laver en god annonce, der beskriver dine butikslokaler og dine kontaktoplysninger klart og tydeligt. Husk at få taget nogle gode billeder af dine butikslokaler, så lejerne kan se, hvad de lejer.
Du skal herefter lægge din annonce direkte op her på Lokaleportalen.dk, som er Danmarks største portal og søgemaskine for ledige butikslokaler. Lokaleportalen.dk benyttes af næsten alle virksomheder, der er på jagt efter nye lokaler. Ved at annoncere dine butikker til leje på Lokaleportalen.dk, eksponerer du med andre ord butikslokalerne for en stor del af de virksomheder, der leder efter lokaler på et givent tidspunkt.
Tag direkte kontakt til virksomheder, der søger butikslokaler
Du kan også tage direkte kontakt til virksomheder, der søger nye butikslokaler. Mange af disse virksomheder beskriver nemlig deres ønsker på Lokaleportalen.dk. Du kan søge direkte i kartoteket efter lejere og tage direkte kontakt til de virksomheder, der søger lokaler, der minder om dine butikslokaler, og invitere dem til en fremvisning.
Brug dit netværk til at finde en lejer
Mange virksomheder finder deres nye lokaler gennem netværk og personlige kontakter. Så hvis du kender nogen, der leder efter nye lokaler, så tag fat i dem og fortæl dem om dine ledige butikslokaler. Måske kan I indgå en aftale.
Brug sociale medier
Sociale medier er en oplagt mulighed for at nå ud til mange potentielle lejere på en gang. Lav en annonce på Facebook eller andre sociale medier, så flere kan se dine butikslokaler. Lokaleportalen.dk har skabt og driver en række gratis lokaleudlejnings-grupper på Facebook som du kan melde dig gratis ind i. Her kan du ved at poste dine lokaler eksponere dem gratis over for mange tusinde lejere.
7: Fremvis dine butikslokaler til leje
Nu begynder det at strømme ind med interesserede lejere. Hver gang du fremviser dine butikslokaler, så sørg for at have en mental liste med spørgsmål, så du kan finde ud af, om de lejere der får lejemålet fremvist, også er det rigtige match til dine butikslokaler. Husk at give lejerne tid til at se sig omkring og stille spørgsmål. Husk også at være åben i forhold til forhandling om pris og i forhold til de potentielle lejeres ønsker til indretning, betingelser m.m.
8: Tjek lejeren ud
I det øjeblik du har fundet en lejer, som du tænker, du vil leje dit butikslejemål ud til, er det meget vigtigt, at du tjekker lejeren ud. Det vigtigste er, at du undersøger lejerens økonomiske forhold. Du kan let trække lejerens regnskaber via offentlige databaser. Du kan også tjekke lejerens forhold til sin kunder via fx Trustpilot. Det er også vigtigt, at du bruger din mavefornemmelse. Det kan nemlig blive meget dyrt at leje lokaler ud til den forkerte lejer.
9: Underskriv lejekontrakten
Når du har undersøgt lejeren og er sikker på, at alt er i orden, er det tid til at underskrive lejekontrakten. Husk at få lejekontrakten tjekket af en advokat, så du er sikker på, at den er i orden. Lejekontrakten skal blandt andet indeholde information om lejen, depositum, bindingsperiode, anvendelsesområder, forventede omkostninger, vedligeholdelse og fremleje. Det er absolut no-go at downloade en kontrakt-skabelon fra Nettet. Du skal altid have en juridisk kyndig person ind over lejekontrakten.
10: Oprethold kontakt med lejeren
Selvom du har underskrevet en lejekontrakt med en lejer, betyder det ikke, at du ikke længere skal holde øje med dine butikslokaler. Du skal stadig følge med i, hvordan de bliver vedligeholdt, om der sker skader, og om lejeren i det hele taget behandler din ejendom ordentligt og fair. Det er også vigtigt at holde en god kontakt til din lejer så du sikrer at denne fortsat er tilfreds og dermed bliver lejer i lang tid – og at du dermed får en fast strøm af husleje i lang tid.
- → 1: Start udlejningsprocessen hurtigt
- → 2: Beskriv dit butikslejemål
- → 3: Identificér din målgruppe af lejere
- → 4: Lav en salgsopstilling for dit butikslejemål
- → 5: Overvej at bruge en erhvervsmægler
- → 6: Markedsfør dine ledige butikslokaler
- → 7: Fremvis dine butikslokaler til leje
- → 8: Tjek lejeren ud
- → 9: Underskriv lejekontrakten
- → 10: Oprethold kontakt med lejeren
- Fredericia: Et erhvervsmæssigt kraftcenter i Danmark 19. december 2024
- Brønderslev: Et erhvervsliv med mange muligheder 19. december 2024
- Helsingør erhvervsliv: Et portræt af en moderne by 19. december 2024
- Optimer din fokus i din virksomhed med yoga til medarbejderne 17. december 2024
- Effektiv lagerstyring: Beviste strategier til at maksimere lagerplads 24. november 2024
- Frederikshavn: Erhvervslivets motor i Nordjylland 6. november 2024